drewniana figura Chrystusa

przedpo
Opisywany obiekt to drewniana figura Chrystusa Ukrzyżowanego o wysokości 63 cm. Jest to rzeźba współczesna utrzymana w ekspresyjnym charakterze. Została ona pokryta cienką warstwą zaprawy podkładowej oraz polichromią. Z czasem figura została pokryta kolejną warstwą farby. Pod farbą pokrywającą włosy nie ma zaprawy i pigment wnikając w drewno spowodował jego przebarwienie. Oryginalna polichromia została wykonana dużo staranniej niż wtórna: kolory dobrano tak, aby imitowały karnację, rozróżniono kolorystycznie ciało i perizonium. W twarzy odmiennymi kolorami wyróżniono brwi i usta. Perizonium dodatkowo ozdobiono wąskim złotym paskiem biegnącym wzdłuż dolnej krawędzi tkaniny. Bardzo precyzyjnie oddano również krople krwi i ich cieniutkie strużki. Wtórna polichromia była dużo bardziej schematyczna: użyto jednego koloru dla ciała i perizonium, pominięto złocenia, krople krwi zamieniono na maźnięcia. Jednocześnie wtórna polichromia została położona na nowej, grubszej warstwie zaprawy, przez co zupełnie zniknęła rana w boku Chrystusa oraz pępek. Oryginalna warstwa malarska zachowała się w bardzo niewielkim stopniu. Pozostało około 15 % jej powierzchni co pozwala jedynie na bardzo ogólne określenie oryginalnego wyglądu rzeźby. Prawdopodobnie rzeźba została przeszlifowana przed przemalowaniem i w ten sposób zniszczono większość warstwy oryginalnej pozostawiając tylko fragmenty.
Rzeźbę wykonano z drewna iglastego. Jednocześnie nie usunięto sęków, czyli miejsc gdzie gromadzi się żywica. Po pokryciu rzeźby polichromią żywica zaczęła migrować do powierzchni powodując powstawanie przebarwień. Na powierzchni widać spękania, przetarcia, część farby odpadła. W zagłębieniach zgromadził się brud. Rzeźba jest niekompletna – nie zachował się krzyż oraz gwoździe z rąk i nóg.
Celem prac konserwatorskich było przywrócenie obiektowi wartości estetycznych poprzez usunięcie warstw malarskich i szpachlówki, odtworzenie brakujących gwoździ i krzyża oraz zabezpieczenie drewna przed brudzeniem się.

Prace konserwatorskie i restauratorskie wykonane przez Joannę Stawowy.